RSS

Sejarah UNIC



UNIC merupakan adik kepada kumpulan in-team yang lahir di bawah Hijjaz Record. tentu masih ramai tidak mengetahui sejarah kumpulan ini, kumpulan semakin naik pada hari ini, dengan pelbagai penerbitan album dan aktiviti termasuk program ilmiah dan motivasi. dan sekarang sudah mampu mempunyai syarikat sendiri dalam industri ini dan sudah dapat berdikari dengan sendirinya.
  Kumpulan Nasyid UNIC adalah merupakan salah sebuah kumpulan nasyid yang popular di tanah air. Album pertama yang bertajuk “You & I See” telah mencatatkan jualan melebihi 40 000 unit di seluruh Malaysia. Berdasarkan sambutan yang diberikan oleh peminat nasyid, sehingga kini UNIC telah bertahan selama 8 tahun dalam persada seni dan telah berjaya menerbitkan tujuh buah album penuh dan enam album kompilasi..
  UNIC bermula pada tahun 2002 semasa masih di bangku persekolahan. Menjadi fenomena industri nasyid pada masa itu, UNIC diangkatkan lagi dengan lagu HITS mereka pada kemunculan pertama mereka iaitu Hanya Tuhan Yang Tahu di bawah pengurusan Hijjaz Records. Antara lagu-lagu lain yang HITS termasuklah :
    
  1. Jalinan
  2. Ainul Mardhiah
  3. Satu Tekad
  4. Insan Bernama Kekasih
  5. Demi Cinta Suci
  6. Balqis
  7. Erti Syukur
  8. Sebuah Pertemuan
  9. Atas Nama Cinta
  10. Lafaz Yang Tersimpan
  11. Ke Makam Bonda
  12. Remaja
  13. Aisyah Humaira
  14. Langkah Tercipta
  15. Hakikat Bahagia
  
Asalnya dianggotai oleh 4 anak muda :
  1. Bazli Hazwan bin Che Osman
  2. Mohd Fitri bin Mohamad Haris
  3. Mohd Afendi bin Jahri
  4. Wan Sharifuddin bin Wan Hassan

Namun atas komitmen dan hala tuju yang berbeza, UNIC beberapa kali telag bertukar anggota tetapi masih kekal dengan perjuangan dan konsep muzik yang sama. Akhirnya pada tahun 2011, UNIC terus kekal bersama 3 anggota iaitu :
  1. Bazli Hazwan bin Che Osman
  2. Ahmad Fadzli bin Ab. Aziz
  3. FakhrulRadhi bin Khamarudin

Inilah anggota UNIC yang terus berjuang menyampai dakwah melalui HIBURAN MENDIDIK JIWA pada golongan remaja di seluruh dunia. UNIC terus memecah tradisi dengan menembusi pasaran :
  1. Indonesia
  2. Singapura
  3. Thailand
  4. Brunei
  5. Egypt
  6. yang terbaru di Perancis

Berbekalkan kepada pengalaman dan tenaga kerja yang sedia ada, UNIC telah menubuhkan sebuah syarikat iaitu UNIC Records. Tujuan penubuhan syarikat ini adalah untuk memenuhi kehendak pasaran dalam bidang penerbitan album, buku dan bahan‐bahan yang berbentuk pendidikan untuk segenap lapisan masyarakat dan juga berfungsi sebagai pengedar kepada semua produk‐produk UNIC Records dan pelanggan UNIC.
  “Hiburan Berilmu Rohani Terpandu”. Misi UNIC Records adalah untuk meneroka, berkembang dan menjalankan usaha dakwah menerusi bidang‐bidang yang diceburi selaras dengan kemajuan dan perkembangan negara.
  UNIC terus bergerak maju di bersama dengan 2 lagi syarikat yang diuruskan mereka iaitu :



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment