RSS

Sejarah in-Team

Tentu sudah ramai yang kenal dengan in-taem, sebuah kumpulan nasyid yang tidak asing lagi di Malaysia. Akan tetapi masih ada lagi tidak mengetahui tentang sejarah serba sedikit mengenai kumpulan termasyhur ini. di kesempatan ini saya ingin bercerita serba sedikit mengenai kumpulan ini. kumpulan adalah antara kumpulan nasyid kegemaran saya.
  
Sebaik sahaja bumi memasuki milenium, yakni pada tahun 2000 tepat, kumpulan yang dimulakan secara "suka-suka" atau "kecil-kecilan" ditubuhkan. Selepas dari itu, tiada lagi anggapan "kerdil". Selepas dari itu adalah sejarah. INTEAM telah mencipta sejarahnya tersendiri dalam industri nasyid Malaysia.


  Secara tiba-tiba kumpulan nasyid ini mendadak menjadi kumpulan nasyid yang terkenal, dihormati dan berada di depan. Namun ada yang lebih membanggakan -- kumpulan nasyid INTEAM kekal dengan konsep asal mereka. Mereka mempertahankan apa yang mereka mulakan -- nasyid adalah cabang dakwah.
  Imbasan kembali -- sebenarnya kumpulan INTEAM mula terbina sejak sebelum milenium, ketika Hazamin, Syahril, Hisyam, Suhaime masih lagi menuntut di Matrik UIA, P. Jaya. Lebih tepat lagi sejak Januari 1998. Secara "default" kumpulan nasyid Husaini adalah kumpulan nasyid tetap di pusat Matrikulasi tersebut (yang setiap tahun ahlinya bertukar). Mereka menganggotai Husaini. Mereka memilih dan terpilih untuk menubuhkan INTEAM. Bahkan nama INTEAM itu pun menjadi tepat setelah melalui pemilihan dari berpuluh nama yang telah disesuaikan.

  Masa berlalu, tiada yang abadi. Anggota Inteam bertukar. Hisyam digantikan dengan Rahim atas kehendak pihak pengurusan. Hisyam kemudian menubuhkan kumpulan nasyid sendiri, namun masih mengekalkan hubungan baik dengan anggota asal INTEAM tepat sebagaimana yang digambarkan dalam lagu AKRAB PERSAHABATAN dari album pertama mereaka.
Dalam iklim industri nasyid yang kurang selesa, INTEAM terus menongkah arus dan mengekalkan kedudukannya sebagai kumpulan nasyid yang terus berada di hadapan kekal berpegang teguh kepada prinsip asal. Jualan album dan jemputan persembahan kumpulan ini nampaknya tidak terjejas dengan banyak, jika diukur dari segi suasana atau iklim industri nasyid masakini.

  Bagi memantapkan lagi, disamping meneruskan apa yang dimulakan 5 tahun sebelumnya, mulai dari 1 Januari 2005, INTEAM dengan berbekalkan keyakinan, ilmu pengurusan dan pengalaman telah memulakan pengurusan sendiri. Persembahan dan apa-apa aktiviti nasyid mereka adalah di bawah pengurusan INTEAM EDUTAINMENT SDN BHD.
  Apa yang dimulakan mesti diteruskan. Mesti sentiasa ada peningkatan demi peningkatan. Sekali INTEAM, terus INTEAM.
  Tiada yang abadi. Suhaimie menarik diri Inteam atas alasannya sendiri. Inteam bertiga dan kemudian 'uprgading dan rebranding' dengan menubuhkan INTEAM RECORDS SDN BHD pada Januari 2006. Sistem pengurusan Inteam berubah sejak 2006 di mana jatuh bangun Inteam kini berada di tangan mereka.
  Mereka bertiga gigih dan berazam untuk membawa Inteam ke era baru yang lebih mantap dari sudut nasyid dan perniagaan.




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

Unknown said...

😭

Post a Comment